Szukaj:


Czwartek, 21 Września 2017



Kontrowersje

Papierosy pod specjalnym nadzorem


Producenci, dystrybutorzy i importerzy tytoniu niedługo mogą być zmuszeni do wydania dużych pieniędzy na nowe systemy informatyczne, skanery i inny sprzęt, który umożliwi śledzenie wyrobów tytoniowych.




Polski przemysł tytoniowy, a wraz z nim producenci i dostawcy, będzie musiał zmierzyć się z nie lada problemem: wdrożeniem nowego systemu śledzenia wyrobów tytoniowych. Unijna dyrektywa tytoniowa przyjęta przez Parlament Europejski 3 kwietnia 2014 roku przewiduje, że w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, będzie obowiązywał unijny system śledzenia ruchu wyrobów tego typu. Przepisy w odniesieniu do papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania mają być stosowane we wszystkich państwach członkowskich od 20 maja 2019 roku (w odniesieniu do innych wyrobów tytoniowych, takich jak tabaka, cygara i cygaretki – od 20 maja 2024 roku). Od tych dat nie ma już odwołania. Ciągle tylko nie wiadomo, jakie rozwiązanie zostanie przyjęte.
 
Zbyt szczegółowo, zbyt drogo
Zgodnie z zapisami w dyrektywie tytoniowej państwa członkowskie muszą zapewnić całkowite monitorowanie każdej paczki: od producenta przez dystrybutora do detalisty. Musi zostać zarejestrowany moment wejścia każdego z podmiotów w posiadanie każdego opakowania i jego przemieszczanie aż do chwili, w której opuści dane miejsce.

Problemem nie jest sama konieczność śledzenia – systemy służące monitorowaniu ruchu wyrobów tytoniowych są już powszechnie używane przez polskich producentów i dystrybutorów – ale jego szczegółowość i ryzyko zastąpienia wszystkich obecnie funkcjonujących w naszym (i nie tylko) kraju rozwiązań ujednoliconym systemem oferowanym przez zagranicznego dostawcę. Takie rozwiązanie jest obecnie forsowane w Brukseli. Ostatnie poświęcone temu tematowi spotkanie odbyło się w stolicy Belgii w połowie grudnia 2016 roku. Kolejne jest planowane na wiosnę 2017 roku. Data nie jest jeszcze wyznaczona. Nasz kraj reprezentują w tych rozmowach Polska Izba Handlu oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Obie organizacje apelowały w Brukseli o przyjęcie rozwiązania opartego na stosowanych już systemach śledzenia wyrobów tytoniowych, z których obecnie korzystają producenci i dystrybutorzy.  

Zdaniem obserwatorów rynku, w tym przedstawicieli KIG i PIH, konieczność wdrożenia ujednoliconego systemu zagranicznego dostawcy może poważnie zaburzyć funkcjonowanie rynku wyrobów tytoniowych. Wybranie jednego, konkretnego systemu zagranicznej firmy oznacza trudne dziś do przewidzenia koszty i ryzyko, że nowy system nie będzie „współpracował” z dotychczas wdrożonymi przez polskich producentów i dystrybutorów rozwiązaniami z przyczyn czysto technologicznych. Co więcej, taki obrót spraw może skutkować nie tylko koniecznością wymiany systemów informatycznych, ale także skanerów i innych urządzeń służących do monitorowania. Oprócz kosztów na zakup technologii i sprzętu dochodzą też inne – przeszkolenie ludzi, demontaż dotychczasowych i montaż nowych urządzeń itp. Niewiadomych jest znacznie więcej. Na razie w Brukseli nie zapadły żadne ostateczne decyzje, nie wiadomo więc, gdzie miałaby być  zlokalizowana baza danych, kto będzie nią zarządzał, jakie protokoły komunikacyjne będą zastosowane itp. 
 
Szara strefa zaciera ręce
Polska jest największym producentem gotowych wyrobów tytoniowych i drugim pod względem wielkości producentem tytoniu w Unii Europejskiej. Wyśrubowane przepisy dotyczące rynku tytoniowego mogą więc w nią uderzyć znacznie mocniej niż w inne państwa, a skutki dla branży odczuwalne wyjątkowo dotkliwie. Wariant optymistyczny zakłada przejściowe problemy hurtowników i detalistów z zaopatrzeniem w papierosy. Scenariusz pesymistyczny to zachwianie równowagi rynku tytoniowego i wzrost szarej strefy na skalę trudną do przewidzenia. Taki efekt mogą wywołać problemy z dystrybucją wyrobów tytoniowych i zaopatrywaniem się w nie, a także wzrost cen tych produktów, który wydaje się bardzo prawdopodobny. Skoro wyroby tytoniowe wolniej będą docierać do oficjalnych punktów sprzedaży, palacze będą je kupować na czarnym rynku. W pierwszej jednak kolejności skutki zmian odczują wytwórcy i dystrybutorzy, którzy będą musieli ponieść niemałe zapewne wydatki na rozwiązania informatyczne i nowe urządzenia. Detalista natomiast dostanie rykoszetem, ponieważ zniecierpliwiony klient, który nie znajdzie ulubionych (a w najgorszych przewidywaniach – żadnych) papierosów w sklepie, może wybrać bazar i nielegalnie sprowadzane wyroby tytoniowe niskiej jakości. Ten ostatni problem dotyczy Polski w wyjątkowo dużym stopniu, ponieważ nasze państwo jest pierwszym frontem na drodze przemytu ze Wschodu – Białorusi, Ukrainy czy Rosji. Jeśli koszty wdrożenia nowych rozwiązań technologicznych będą wysokie, z pewnością producenci i hurtownicy tytoniu będą chcieli odbić sobie straty, podnosząc ceny. W takim przypadku dalsze powiększanie szarej strefy mamy jak w banku. Nie ma bowiem co się oszukiwać – podniesienie cen czy problemy z zaopatrzeniem nie sprawią, że palacze nagle rzucą palenie.

Zaczną natomiast zostawiać pieniądze w nielegalnych źródłach zaopatrzenia. W takim przypadku straci nie tylko rodzimy producent, hurtownik czy detalista (wyroby tytoniowe są w Polsce sprzedawane w ponad 100 tys. sklepów i stanowią najczęściej od 15 proc. do nawet 40 proc. ich obrotów), ale i polski budżet, któremu rynek tytoniowy przynosi obecnie około 20 mld zł rocznie.

Urszula Chojnacka
 






Komentarze:



Przeboje FMCG 2017



Pierwszy inteligentny magazyn na świecie powstaje w Niemczech

W pełni zautomatyzowany magazyn ruszy we wrześniu w niemieckiej miejscowości Schwaig, Za transport towaru w magazynie odpowiadać będzie nowy, inteligentny robot TORU, stworzony do pracy w tego typu placówkach.

Dlaczego warto inwestować w oświetlenie sklepu spożywczego?

Oświetlenie sklepu z artykułami spożywczymi, jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia tego typu powierzchni handlowych.

Nowej generacji skaner ladowy z funkcją wagi

Łatwy we wdrożeniu skaner wielopłaszczyznowy MP7000 i nowy pakiet oprogramowania DataCapture DNA™ oferują firmom oraz partnerom z kanału sprzedaży nowy poziom rejestrowania danych.


Newsletter





O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu