Szukaj:


Czwartek, 21 Września 2017




2016-12-27

Kulinarna fiesta


Po rodzinnych świętach Bożego Narodzenia przychodzi czas na huczne spotkania w gronie przyjaciół i znajomych. Większość Polaków sylwestra spędza na „domówkach” i na tym samym gruncie imprezuje w okresie karnawału. Tym sposobem na świętowaniu nowego roku bardziej od kanału HoReCa zarabiają sklepy spożywcze.

Jeden z najbardziej gorących okresów handlowych w roku, czyli czas przed świętami Bożego Narodzenia, ma swoje naturalne przedłużenie w postaci przygotowań do sylwestra i Nowego Roku, a także karnawału, który w tym roku będzie wyjątkowo długi, bo potrwa aż do 28 lutego. Wydatki na te okazje wiążą się przede wszystkim z zakupem alkoholu oraz jedzenia. Przed sylwestrem zarobić można również na fajerwerkach, na które nie tylko przeznaczane są coraz większe budżety dużych miast, ale także te domowe. W karnawałowym menu Polaków królują różnego rodzaju przekąski, sałatki, wędliny i śledzie. Zwykle pojawia się też jakieś konkretne danie na ciepło, często na bazie mięsa, jednak zdecydowanie przeważają proste i szybkie w przygotowaniu „samograje”. Okazuje się, że także w tym szczególnym czasie dla konsumentów ogromne znaczenie ma pochodzenie produktów oraz ich walory prozdrowotne. Drugim z widocznych trendów w okresie karnawału jest chęć eksperymentowania w kuchni, sięgania po egzotyczne składniki i przepisy, poświęcenie czasu na przygotowanie potraw, które zaskoczą znajomych. Dlatego o ile w święta sprzedają się przede wszystkim produkty bardzo tradycyjne, tak na przełomie i w pierwszych tygodniach nowego roku można pokusić się o asortyment nieco bardziej wyszukany. 

Egzotyka modna i zdrowa
Polacy generalnie coraz chętniej eksperymentują w kuchni, wybierają dania, przy których tworzeniu mogą spędzić wspólnie czas, ale równie szęsto sięgają po gotowe specjały, szczególnie jeśli jawią im się one jako egzotyczne i zdrowe. – Hitem sprzedażowym okresu karnawałowego są produkty do sushi House of Asia, które świetnie sprawdza się na domowych spotkaniach i doskonale wpisuje się w trendy slow food. Druga grupa produktów, której popularność rośnie, to przekąski meksykańskie Casa de Mexico: tortilla chips i wraps oraz salsy – typowe szybkie kęsy, które idealnie sprawdzają się podczas luźnych spotkań towarzyskich – mówi Maciej Szała, właściciel firmy De Care specjalizującej się w dystrybucji produktów etnicznych. Bez wątpienia okres karnawału jest tym, w którym zwrócić należy uwagę na ofertę kuchni świata, od lat sprzedające się bardzo dobrze zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Są to przede wszystkim produkty kuchni azjatyckiej, tj.: mleczko kokosowe, makaron ryżowy, sos sojowy, liście alg – sushi nori. 
– Dla rotacji tego typu artykułów bardzo duże znaczenie mają sezonowe trendy, i tak w 2016 roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie wodą kokosową, która jest naturalnym izotonikiem bez cukru, tłuszczu i cholesterolu 
– zauważa Maciej Szała. Nie znaczy to, że woda kokosowa będzie tylko chwilowym kaprysem konsumentów, po prostu niektóre bardziej egzotyczne produkty muszą zostać przez Polaków dopiero odkryte. Upodobanie konsumentów do smaków z całego świata to na pewno pochodna coraz bardziej dostępnych podróży oraz wszechobecnych programów kulinarnych, a karnawałowe spotkania to doskonała okazja, by się swoim kunsztem kulinarnym pochwalić. Ale równie ważne jest to, że coraz więcej Polaków stosuje diety eliminacyjne (czy to ze względu na stan zdrowia, filozofię, czy modę) i właśnie wśród produktów z różnych kuchni znajduje ciekawe i odpowiednie dla siebie zamienniki. Dla przykładu kuchnia tajska jest bardzo zdrowa, niezwykle aromatyczna i prawie w 100 proc. bezglutenowa. Mleczko kokosowe to świetna alternatywa dla mleka i śmietany w przypadku wegan, a makaron ryżowy polecany jest osobom unikającym mąki pszennej. Czy sklep tradycyjny jest miejscem, do którego warto wprowadzać egzotyczne produkty? Ekspert De Care jest przekonany, że tak. – Kiedy powiemy konsumentowi „kuchnia peruwiańska”, to być może się przerazi, bo Peru – także kulinarnie – wydaje się niesamowicie odległe. Jednak to z tamtego regionu świata pochodzą chia, quinoa, amarantus czy maca, zaliczane do tak modnej obecnie superżywności. Te produkty są już polskiemu konsumentowi dobrze znane. Warto wprowadzić do sprzedaży także olej kokosowy, który ma zarówno zastosowanie w kuchni, jak i w kosmetyce. Tym bardziej że Polacy potrafią idealnie wpleść różne egzotyczne smaki do standardowych polskich potraw.

Jest wino, są i sery
Kultura picie w Polsce dość wyraźnie się zmienia, a to pociąga za sobą także zmiany w menu serwowanym na zakrapianych imprezach. Szeroka dostępność win – dobrych jakościowo, a jednocześnie w bardzo przystępnych cenach – sprawiła, że popularność tego trunku bardzo wzrosła. A uzupełnieniem dla wina są oczywiście sery. – Przed sylwestrem wyraźnej widać wzrost zainteresowania serami dojrzewającymi, szczególnie z kategorii premium. Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol oferuje w tym segmencie wyśmienite sery typu holenderskiego i szwajcarskiego pod marką Senator, które znakomicie sprawdzają się jako wykwintna i zdrowa przekąska podczas noworocznych czy karnawałowych biesiad i zabaw – mówi Ewa Gromadzka, kierownik marketingu w SM Mlekpol. Popularność produktów z tej kategorii dostrzegają także detaliści. – Na deskę serów Polacy wybierają zarówno miękkie sery typu camembert z pleśnią na wierzchu, jak też sery z przerostem pleśni w środku oraz twarde sery żółte. Zwykle z mleka krowiego, choć kozi wariant brie czy camembert również ma swoich zwolenników. Jednak ciągle są to sery dość łagodne, których zapach nie jest zbyt intensywny. Ten asortyment między świętami a Nowym Rokiem faktycznie sprzedaje się bardzo dobrze także w średniej wielkości placówkach 
– stwierdza Maria Zakrzewska-Król ze sklepu Spożywczak. Dodaje, że konsumenci chętnie sięgają też po mozzarellę w kulkach (gotowy dodatek do sałatek), podobnie po ser feta – w kostkach lub w bloczku. – Przed samym sylwestrem można postawić na przekąski serowe typu Tartare Aperifrais – podpowiada detalistka. Aby deska serów dobrze się prezentowała, trzeba ją okrasić orzechami włoskimi, świeżymi winogronami bądź suszoną żurawiną – tych również nie powinno zabraknąć w sklepie, tym bardziej że sprawdzają się także jako samodzielna przegryzka.
Jeśli chodzi o przekąski to z praktyki Marii Zakrzewskiej-Król wynika, że opłaca się dobrze wyeksponować w sklepie miksy orzechów i bakalii, orzeszki bez soli albo pieczone bez tłuszczu, chipsy z pieca – takie zdrowsze opcje bardzo tradycyjnych przegryzek są obecnie w cenie. Klienci chętnie kupują także dobrej jakości oliwki, coraz częściej warianty nadziewane oraz suszone pomidory.

Śledzik nie tylko tradycyjny
Tak, jak do wina najlepiej pasują sery, tak do wódki – śledzie. Te kupowane z myślą o spotkaniach towarzyskich powinny być gotowe do podania i w małych porcjach, na zasadzie kęsa na raz. – Konsumenci wybierający w karnawale markę SuperFish będą mogli cieszyć się mnóstwem nowych odsłon śledzia – krojonego, w plastrach, zawijanego czy koreczków, połączonego z nietypowymi dodatkami, takimi jak: żurawina, kolorowy pieprz, suszone pomidory, pesto czy feta. W tym czasie na sklepowych półkach nie powinno zabraknąć naszej nowej odświeżonej linii marynat śledziowych SuperFish Bez Konserwantów, które wystarczy wyjąć z opakowania i postawić na stole jako pyszną karnawałową przekąskę – mówi Bogusław Kowalski, prezes firmy Graal. Wyroby tego producenta, jako pozbawione konserwantów, sztucznych barwników, substancji zagęszczających czy słodzących oraz wolne od GMO, doskonale wpisują się w modny nie tylko w karnawale trend prozdrowotny.

Mięsne klimaty

Niezależnie od mody na wegetarianizm oraz szeroką dostępność bardzo różnorodnych produktów, w niektórych okresach roku na polskich stołach nie może zabraknąć mięsa i wędlin. Także w tym segmencie konsumenci poszukują gotowych rozwiązań, które pozwolą szybko przygotować efektowny poczęstunek. – Nasze lady chłodnicze w tym okresie zapełniają się kabanosami, m.in. Kabanosami Boryckimi, Kabanosami Myśliwskimi, idealnymi na lekkie i nieskomplikowane przekąski serwowane na ciepło i zimno. Klienci poszukują też wykwintnych szynek (jak np. Szefa czy Soczysta z beczki), które podkreślają smak sałatek, dobrze komponują się z ciastem francuskim czy chrupkim pieczywem – mówi Ewa Mielnicka, PR manager JBB. Większym powodzeniem cieszą się również pasztety. To wyroby, które goszczą na stołach Polaków od pokoleń, ich smak poznajemy już w dzieciństwie i zwykle kojarzony jest ze szczególną okazją, ważną rodzinną uroczystością, świętami czy właśnie karnawałem. – Nie zawsze mamy czas, by pasztet przygotować samodzielnie, firma JBB stworzyła więc produkty, które odpowiadają potrzebom dzisiejszych konsumentów. Pasztety (np. Biały Drobiowy i Pasztet z Pieca) są pyszne, lekkie i delikatne w smaku, a dzięki doskonałej recepturze nie rozpadają się podczas krojenia – dodaje Ewa Melnicka.
Urszula Miazga, specjalista ds. marketingu i reklamy w firmie Smak Górno, podkreśla, że sylwester i czas karnawału znacząco przekładają się na zwiększoną sprzedaż wyrobów masarni z Podkarpacia. Dodaje też, że choć przy wyborze wędlin Polacy pozostają tradycjonalistami, to nie stronią od dobrych jakościowo nowości. – Jako producent wyrobów tradycyjnie wędzonych i wytwarzanych w 100 proc. z polskiego surowca, wpisujemy się w obecną modę na żywność lokalną, która cieszy się rosnącym zainteresowaniem konsumentów, gdyż jest zdrowa, mniej przetworzona i po prostu smaczna – podkreśla Urszula Miazga. Największą popularnością na przełomie roku cieszą się produkty z kategorii kiełbas suchych i podsuszanych, kabanosów oraz wędzonek swojskich. – Klienci chętnie wracają po nasz wieprzowy Udziec pieczony, doskonały zarówno na ciepło, jak i na zimno. Od kilku sezonów odnotowujemy też wzrost zainteresowania wyrobami w słojach typu kiełbasianka tradycyjna, smalec domowy z cebulką czy czosnkiem niedźwiedzim, które trafiają na wiejskie stoły jako regionalny przysmak. Bo jak widomo, czas karnawału to jednocześnie tradycyjny czas ślubów i wesel – dodaje przedstawicielka firmy Smak Górno.
Małgorzata Marszałek
 






Komentarze:



Przeboje FMCG 2017



2017-09-20
2017-09-20
2017-09-20


Newsletter





O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu