Szukaj:


Środa, 22 Listopada 2017




2017-06-29

Rośnie siła rynków środkowej i wschodniej Europy


Kompleksowa analiza branży handlu detalicznego w 32 krajach europejskich: siły nabywczej, efektywności powierzchni sprzedażowej, prognoz obrotów na 2017, wskaźników makroekonomicznych, w tym szacunki wzrostu sprzedaży – wykonana przez Instytut GfK.

Siła nabywcza 2016: najwyższe wzrosty w Europie Środkowej i Wschodniej
W 2016 r. europejscy konsumenci ze wszystkich krajów Unii dysponowali średnio kwotą 16 153 € na osobę, co oznacza wzrost (nominalny) siły nabywczej o 0,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost siły nabywczej nastąpił pomimo różnic kursowych, które miały negatywny wpływ na poziom tego wzrostu, w szczególności spadek wartości brytyjskiego funta. W ramach Unii Europejskiej największy przyrost siły nabywczej odnotowały kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Prognoza obrotów handlu detalicznego: w 2017 spore wzrosty w 28 krajach UE

Według prognoz GfK, w 2017 r. w Unii Europejskiej obroty w handlu wzrosną o 1,4 proc. Po wyłączeniu rynku Wielkiej Brytanii ze wspólnoty, obroty sektora handlu detalicznego wzrosną o 2,2 proc. Dla regionów, w których obserwowane były wzrosty w ubiegłym roku, również i w tym roku prognozowany jest wzrost. Wyjątkową dynamiką wzrostu mogą pochwalić się Rumunia (9,8 proc.) oraz Węgry (5,7 proc.). Prognozy GfK wskazują, iż Chorwacja, Bułgaria i kraje bałtyckie odnotują zwyżki na poziomie 4 i 5,5 proc. W Polsce prognozowany wzrost ma wynieść 5,3 proc. ze względu na umocnienie polskiej waluty oraz rosnące dochody i ceny. Nawet grecki handel, po dwóch latach malejących obrotów, może w 2017 roku zanotować niewielki wzrost, na poziomie jednego procenta.

Udział handlu detalicznego w konsumpcji prywatnej: ograniczone korzyści ze wzrostu siły nabywczej dla branży detalicznej


Rok 2016 upłynął pod znakiem kontynuacji długofalowego trendu kurczenia się udziału stacjonarnych sklepów w wydatkach konsumpcyjnych Europejczyków. Według skorygowanych danych udział ten wyniósł w krajach UE w 2016 r. 31,3 proc., podczas gdy w roku poprzednim 31,4 proc. Wynika to z faktu, iż europejscy konsumenci przeznaczają coraz większą część swoich rozporządzalnych dochodów na opiekę zdrowotną, zakupy online oraz koszty życia.

Inflacja: stopniowy wzrost cen w całej Europie

W 2016 roku wzrost cen wyniósł 0,3 proc. w skali wszystkich 28 krajów UE, niewiele powyżej zerowej inflacji, obserwowanej w 2015 roku., a w jedenastu krajach zanotowano deflację, głównie w krajach wschodniej i południowo-wschodniej Europy. Na 2017 r. Komisja Europejska prognozuje stopę inflacji w krajach członkowskich na poziomie 1,8 proc. Jedynie konsumenci w Estonii (2017: 2,8 proc.), a przede wszystkim w Wielkiej Brytanii (2017: 2,5 proc.), muszą pogodzić się z wyższą inflacją.

Nasycenie powierzchnią sprzedaży: nierówny rozwój powierzchni sprzedażowej w Europie

Ogólnie rzecz biorąc powierzchnia sprzedaży w krajach UE zwiększyła się w 2016 r. o 0,7 proc. Równocześnie, w tym samym okresie, zwiększyła się także liczba ludności, co powoduje, że faktyczne nasycenie powierzchnią sprzedaży per capita urosło o 0,4 proc. osiągając 1,17 mkw.. W różnych krajach europejskich te wskaźniki osiągają różne wartości. Austria i Holandia w 2016 r. nie zanotowały takiego nasycenia powierzchnią sprzedaży, co w roku ubiegłym. Mimo to oba to kraje wraz Belgią ciągle znajdują się w czołówce z najwyższymi wskaźnikami w grupie krajów objętych badaniem. W Europie Środkowej i Wschodniej nasycenie powierzchnią handlową wzrosło w kontekście pozytywnych nastrojów konsumenckich oraz ponadprzeciętnego wzrostu wyników branży detalicznej. Podobnie w Hiszpanii i we Włoszech – ekspansja oraz otwieranie nowych sklepów wielkopowierzchniowych przyczynia się do wyższych wartości wskaźników nasycenia.

Efektywność powierzchni sprzedaży: kontynuacja trendu zwyżkowego
Na nasyconych zachodnioeuropejskich rynkach konsolidacja sieci sklepów oraz wolniejszy rozwój handlu online w niektórych grupach produktowych, pozytywnie przełożył się na efektywność powierzchni sprzedażowych w sklepach stacjonarnych ogółem. Jeśli, ze względu na sygnalizowane wcześniej różnice kursowe, wykluczyć z tego zestawienia Wielką Brytanię, w pozostałych 27 krajach UE efektywność powierzchni sprzedaży wzrosła o 0,9 proc. W licznych wypadkach, szczególnie w branży spożywczej, wzrost spowodowany jest także skuteczną polityką marketingową, nastawioną na pozyskiwanie klientów coraz lepszą ofertą handlową. Podobnie jak w poprzednich latach, najwyższą efektywność powierzchni sprzedażowej odnotowano w Luksemburgu, Szwajcarii, Norwegii i Szwecji. Ranking zamyka Ukraina, ze współczynnikiem efektywności na poziomie 27 proc. wartości osiąganej w Luksemburgu.

•    O badaniu
W 32 krajach europejskich zostały wzięte pod uwagę: siła nabywcza, obroty handlu detalicznego oraz udział handlu detalicznego w ogólnych wydatkach konsumentów. GfK wykonała też prognozy obrotów handlu detalicznego na 2017 r. oraz uwzględniła tendencje w cenach konsumenckich. W opracowaniu przeanalizowano nasycenie i efektywność powierzchni sprzedaży w badanych krajach europejskich. Szacunki obrotów i siły nabywczej zostały wykonane w euro w oparciu o średnie kursy walut z 2016 r. dla poszczególnych walut narodowych (wg danych Komisji Europejskiej). Opracowanie ilustruje stan informacji i danych na luty 2017 r.

•    GfK
Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13 000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i interpretowaniu danych. Dostarcza analizy, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach.

Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia "big data" w "smart data", zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.
 






Komentarze:



Przeboje FMCG 2017



2017-11-22
2017-11-17
2017-11-16


Newsletter





O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu