Szukaj:


Środa, 24 Stycznia 2018



Gdzie najczęściej robisz zakupy?

Makro
Selgros
Hurtownia regionalna
Operator ogólnopolski
Nigdzie, same przyjeżdżają

Raport z regionu

2018-01-11

Miejskie wyspy ( woj. podkarpackie)


Patrząc z perspektywy centralnej Polski, województwo podkarpackie jawi się jako odległy, konserwatywny, trochę turystyczny i raczej rolniczy region. To bardzo mylne wyobrażenie. Może poza tym, że faktycznie dojazd samochodem trwa bardzo długo.


Tutaj wręcz kipi od przemysłu, rozwoju, inicjatyw. W regionie działa kilka specjalnych stref ekonomicznych, dynamicznie rozwijają się klastry przemysłowe, a wśród nich Grupa Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Dolina Lotnicza, należąca do najprężniej działających w Polsce. Parki technologiczne są usytuowane w miastach, równomiernie rozłożone na obszarze całego województwa. Rozwija się zwłaszcza przemysł lotniczy, elektromaszynowy, biotechnologiczny, IT i chemiczny, czyli te dziedziny, które na świecie są uznawane za najważniejsze dla rozwoju. To oczywiście znacząco wpływa na sytuację całego regionu. Na Podkarpaciu znajduje się 16 szkół wyższych, z czego siedem ma siedziby w Rzeszowie. Ośrodek Kształcenia Lotniczego przy Politechnice Rzeszowskiej jest jedynym polskim centrum umożliwiającym zdobycie kwalifikacji pilota lotnictwa cywilnego. Województwo oferuje przedsiębiorcom dobrze wykwalifikowaną kadrę pracowników. Natomiast niższe niż krajowa średnia zarobki przyciągają nowych inwestorów. Wzrasta zatem dobrobyt mieszkańców miast i rosną ich wydatki w sklepach FMCG.

UBOGA WIEŚ Z EKOPOTENCJAŁEM
41 proc. ludności mieszka w miastach, a 59 proc. na wsi. Gospodarstwa rolne w regionie podkarpackim są niewielkie, mniej więcej o połowę mniejsze niż średnia z pozostałej części Polski. Oczywiście są wyjątki. Generalnie ostatnimi laty zmniejsza się liczba gospodarstw rolnych, ale wzrasta liczba małych – tych poniżej 1 ha i rozwojowych – powyżej 15 ha. To dobry trend, jednak by dało się zauważyć finansowe efekty, zmiany strukturalne powinny przebiegać o wiele szybciej. Rolnicy najczęściej nie chcą tworzyć grup producenckich, uparcie trzymają się niewielkich i przez to dość biednych gospodarstw. Wielu mieszkańców z rodzin rolniczych wyjechało na zachód Europy w poszukiwaniu pracy i pieniędzy. Szansą dla tych gospodarstw jest właśnie niska urbanizacja, która umożliwia rozwój pracochłonnej, ale przynoszącej zyski produkcji ekologicznej i żywności regionalnej o bardzo wysokiej jakości.

HANDEL FMCG

Taka struktura Podkarpacia dzieli go na bogate, rozwojowe miejskie wyspy i biedne obszary rolne. Handel detaliczny FMCG w regionie jest dostosowany do tych podziałów. W miastach działają sklepy wielu sieci, a we wsiach najczęściej sklepy małopowierzchniowe. W tych ostatnich znają się właściciele, sprzedawcy i klienci. Towar jest dostosowywany do potrzeb okolicznej ludności i dość ograniczony asortymentowo. Właściciele, którzy często stoją za ladą, mogą przywieźć stałemu klientowi konkretne zamówione produkty, ale trzeba na nie kilka dni poczekać. Po większe sprawunki i po towary premium jeździ się do miasta. A usytuowane tam centra zakupowe spełniają funkcję nie tylko handlową, lecz także ośrodków kulturalnych organizujących eventy, spotkania, koncerty. W województwie podkarpackim działają 34 galerie handlowe.

Podkarpackie ma potencjał rozwoju handlu, ale trzeba znaleźć swoją niszę. Na przykład Grupa Muszkieterowie niespodziewanie postawiła na budowlankę i otworzyła w Sanoku Bricomarche. Większość miejscowych polskich sklepów spożywczych zrzesza się, by walczyć z dyskontami. Sporo mniejszych, pojedynczych sklepów działa w systemie franczyzy. Nieliczni pozostają niezależni. Niestety, o swojej sytuacji nie chcą rozmawiać. Jedyną stricte regionalną grupą zakupową polskich sklepów jest Passa z siedzibą w Łańcucie. W jej skład weszło od 2011 roku już kilka lokalnych sieci, które teraz wzajemnie się wspierają. Tworzą wspólnotę, ale nie ograniczają się wzajemnie twardymi regułami franczyzy. Zrzeszają polskie sklepy i starają się w miarę możliwości sprzedawać produkty rodzime. Grupa produkuje też towary pod własną marką. Passa pragnie zwrócić uwagę konsumentów na fakt, że gdy kupują w polskich sklepach, wspierają narodową gospodarkę i lokalne miejsca pracy. Sieć Frac, wywodząca się z Krosna, stawia na sprzedaż regionalnego nabiału z Jasienicy i wędlin wyrabianych w okolicach Krosna. Właściciel – StanisławFrąc – do swoich sklepów wprowadza dużą ilość świeżego towaru i uważa, że jest to dobry sposób na walkę z konkurencją.

Ogólnie koniunktura w handlu jest oceniana pozytywnie tak przez hurtowników, jak i detalistów. We wrześniu 2017 roku na Podkarpaciu w handlu detalicznym pracowało 28,4 tys. osób, a w handlu hurtowym 20,6 tys. Podkarpaccy kupcy borykają się z typowymi dla całego kraju problemami, obecnie głównie z brakiem rąk do pracy na stanowiskach sprzedażowych. Jako najpoważniejszą przeszkodę w rozwoju postrzegają konkurencję na rynku. Z kolei handel hurtowy jako powiększającą się ostatnio barierę
w rozwoju wskazuje rozliczenia z kontrahentami.

BIESZCZADY, TURYSTYKA, BIZNES SEZONOWY
Handel dyskontów i supermarketów terytorialnie ograniczają góry. Najdalej na południe wysunięte Biedronka i Lidl działają w Sanoku. Oczywiście w bieszczadzkich wsiach można robić zakupy, jednak wyłącznie w sklepach małego formatu i czasem trzeba przejechać kilka kilometrów, by trafić do najbliższego. W sierpniu 2017 roku, w całym województwie podkarpackim nocowało 158 tys. turystów. Baza noclegowa na razie nie jest w pełni wykorzystana. Wiele wskazuje na to, że turystyka będzie się rozwijać i generować coraz większe obroty. Bieszczady, Solina i Łańcut to ważne marketingowo miejsca w Podkarpackiem. Jest tam też jedno szczególne, kurort nad Zalewem Solińskim – Polańczyk. Biorąc pod uwagę liczbę turystów i nasycenie usługami skierowanymi właśnie do nich, można to miejsce porównać do Mielna czy Szczawnicy. Planujący trekking po Bieszczadach omijają Polańczyk lub starają się szybko przez niego przemknąć – dla nich jest tu zbyt hałaśliwie i mało dziko. Ale ci, którzy szukają klimatu festynu, czują się w tej miejscowości bardzo dobrze.

KORZYSTNE POŁOŻENIE

W Rzeszowie krzyżują się drogi komunikacyjne Europy: Drezno–Kijów oraz najkrótsze połączenie krajów skandynawskich i nadbałtyckich z państwami Europy Środkowo-Wschodniej. Rzeszowskie lotnisko, a właściwie Międzynarodowy Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka z nowoczesnym cargo, ma drugi pod względem długości w Polsce pas startowy. Na 3200 metrach mogą lądować nawet największe samoloty. Rzeszowskie lotnisko zapewnia regularne połączenia lotnicze, m.in. z Warszawą, Londynem, Liverpoolem, Dublinem, Bristolem, Birmingham oraz Frankfurtem nad Menem. Przez województwo będzie przebiegała międzynarodowa trasa Via Carpatia, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Droga ma mieć na całej długości status autostrady. Via Carpatia i rzeszowskie lotnisko będą generować coraz większy ruch międzynarodowy. A obok lotniska ma powstać najnowocześniejszy
w Europie hotel. Obecnie po zakupy do dyskontów i supermarketów przyjeżdżają „po sąsiedzku” Słowacy. Tu jest o wiele taniej. Rzeszów zapewnia obsługę detaliczną przylatującym, ale warto pomyśleć o obsłudze tirów, które będą w tej okolicy przemieszczać się przez Europę.

REGIONALNE I TRADYCYJNE
Produkcja regionalnej podkarpackiej żywności i jej sprzedaż nie tylko lokalnie, ale w całym kraju wydaje się dobrym rozwiązaniem zarówno dla kupców, jak i dla drobnych rolników. W 2016 roku wykonano na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego badania, z których wynika, że tutejszą żywność wysoko ceni około 27 proc. Polaków. Takie zainteresowanie łatwo wykorzystać. Stowarzyszenie Pro Carpathia otworzyło e-sklep z produktami z tego regionu. Powstał klaster Podkarpackie Smaki, zrzeszający już 62 producentów i około 200 produktów. Towar pochodzi zarówno z małych rodzinnych firm, jak i ze średnich. Tu się handluje suszem owocowym, zakwasem na żur, olejami, konfiturami czy miodami, a nawet ręcznie robioną czekoladą. Ten asortyment docenili i uznali za biznesowo obiecujący właściciele stacji paliw Grosar. W trzech stacjach można kupić wyroby z Podkarpackich
Smaków.

Autor: Wisława Karolewska

 






Komentarze:



Przeboje FMCG 2017



2018-01-23
2018-01-08
2018-01-04


Zbuduj więź z klientem

Żeby długotrwale przywiązać konsumenta do marki, a klienta do sklepu, trzeba stworzyć z nim więź, wejść w relację, dialog. Posłuchać jego potrzeb, oczekiwań, i próbować na nie odpowiadać…

Dłuższe życie wózka

Boczna wymiana akumulatora w wózku widłowym, której prekursorem była firma Still jest stosowana coraz powszechniej. Nic dziwnego, taka czynność jest znacznie wygodniejsza i bezpieczniejsza niż tradycyjna metoda z dźwigiem


Newsletter





O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu