zyciehandlowe.com.pl

biznes,finanse, praca

Prowadzenie facebooka
Marketing

Prowadzenie facebooka – Cena i inne rzeczy, które powinieneś wiedzieć

Prowadzenie facebooka i wszystkie inne działania marketingowe w tym kanale zlecane są profesjonalistom. Przed zleceniem takiej usługi należy wykazać się pewną liczbą informacji i znajomości rynku, aby dokonać opłacalnego wyboru. Finalnie chodzi bowiem o to, by profesjonalne prowadzenie facebooka przynosiło zyski firmie i przyczyniło się do jej rozwoju w dłuższej perspektywie. 

Profesjonalne prowadzenie facebooka – Kogo zatrudnić? 

Przyjmując, że interesuje nas profesjonalne prowadzenie facebooka i innych, regularnych działań marketingowych w tym kanale, powinniśmy rozważyć dostępne na rynku opcje. Należą do nich między innymi zatrudnienie pracownika na pełen etat, zdecydowanie się na usługi freelancera lub agencję marketingową. Opłacalność każdej z tych opcji zależy głównie od ilości działań, które chcemy podjąć, materiałów, które będzie trzeba stworzyć i budżetu, jakim dysponujemy. Biorąc pod uwagę każdy z tych czynników stosunkowo łatwo jesteśmy w stanie wybrać to, co najbardziej pasuje do naszych oczekiwań pod każdym względem. 

Pracownik zatrudniony na etacie – Opcja korzystna najbardziej dla firm, w których tworzenie treści z myślą o prowadzeniu facebooka, fanpage i mediach społecznościowych odbywać się najczęściej wewnątrz. To sytuacje, w których trzeba co chwila nagrywać, montować wideo i w dodatku jeszcze robić sesje zdjęciowe, a to wszystko na miejscu. Kiedy właśnie kogoś takiego potrzebuje nasza firma, będziemy szukać marketingowca z prawdziwego zdarzenia i w dodatku takiego, który dedykujemy do pracy na miejscu. Powinien od wtedy posiadać umiejętność prowadzenia kampanii Facebook Ads, marketingu na Facebooku. Nie przeszkadzają też takie kompetencje jak nagrywanie wideo i robienie zdjęć. Należy zwrócić uwagę, że to kosztowna opcja. Firma będzie mogła zdecydować się na nią najczęściej wtedy, gdy działań do podjęcia jest dużo, a tendencja stała się rozwojowa (w przyszłości będzie ich więcej). 

Freelancer – Elastyczna osoba, która posiadając działalność gospodarczą staje się mniejszym kosztem. Jednocześnie decydując się na tego rodzaju rozwiązanie oddajemy część odpowiedzialności i skupiamy na wynikach. Krótsze okresy wypowiedzenia i brak benefitów, które musimy zapewnić jako firma sprawia, że rozmawiamy z takim podwykonawcą głównie o wynikach i efektach jego pracy. Wszystko to przy atrakcyjnym cenniku. Sprawdza się często przy sytuacji, w której działań nie ma na tyle dużo, aby zatrudniać kogoś na etacie, a osoby w firmie przyzwyczajone są do współpracy w modelu zdalnym. Ważne jest wspomnienie, że prowadzenie facebooka firmowego przez taką osobę również nie wyklucza umówienia się z nią na tworzenie materiałów. Możemy to zrobić i wynegocjować jako firma regularne przyjazdy z nagrywaniem lub sesjami zdjęciowymi. Zazwyczaj nadal będzie to atrakcyjna cenowo oferta. 

Agencja marketingowa – Promocja na facebooku może jednak wymagać od nas wielu różnych kompetencji. Niekiedy będziemy mieć też problem, aby zrekrutować osobę wyposażoną w odpowiednie umiejętności. Mamy na myśli konkretnie sytuacje, w której wymaga się zarówno profesjonalnego prowadzenia kampanii Ads, nagrywania, zdjęć i komunikacji. Wtedy jedynym rozwiązaniem, gdy nie chcemy budować zespołu, co będzie dużym kosztem dla firmy, pozostaje nam skorzystanie z usług agencji. Podstawową kwestią w tej sytuacji jest zweryfikowanie różnych ofert, rekomendacji i podobnych, a następnie wybór najlepszej. Podczas selekcji powinniśmy rozważyć też takie opcje jak współpraca z freelancerem i zatrudnienie wewnętrzne. Dopiero biorąc pod uwagę każdy z czynników, odpowiedzialność związaną z jego wyborem, a także możliwe do osiągnięcia efekty, powinniśmy znaleźć kompromis. 

Cennik za prowadzenie facebooka – Co wpływa na koszt promocji? 

Jeżeli kiedykolwiek stałeś przed decyzją do podjęcie odnośnie cennika za prowadzenie facebooka, pewnie spotkałeś się z dużą rozbieżnością cenników. Nie dzieje się tak bez powodu. Cena końcowa zawiera w sobie (lub nie) wiele czynników, a zakres każdego z nich powinien zostać określony w sporządzonej umowie. Przyjrzyjmym się bliżej wszystkim aspektom mającym wpływ na całościowy koszt promocji (działań promocyjnych firmy w tym zakresie). 

Ilość postów – Ilość postów, jaką planujemy w danym okresie rozliczeniowym, np. w miesiącu, ma duże znaczenie w procesie wyceny. Dzieje się tak dlatego, że zaplanowanie harmonogramu dla np. 4 postów w tygodniu wiąże się z znacznie większym zaangażowaniem niż 4 postów w miesiącu. Szczególnie, gdy chcemy, aby opublikowane posty miały pewien poziom jakości. 

Poziom zaawansowania i konstrukcji postów – Kolejną sprawą przy promocji firmy na fb jest format postów. Różnica w zaangażowaniu potrzebnym do stworzenia zdjęć z rozbudowanymi opisami, wideo, a linkiem do artykułu w internecie jest ogromna. Format postów wpłynie często na cennik prowadzenia facebooka bardziej niż ich ilość. Finalnie jednak oba czynniki mają znaczenie. Należy określić, czy w ramach współpracy przy prowadzeniu strony na facebooku spodziewamy się większej ilości naturalnych zdjęć, wideo, czy może innych formatów (jak przykładowe odnośniki do firmowego bloga lub ankiety). 

Działania poza fanpage i komunikacja, czyli marketing szeptany i komentarze 

To, co dzieje się na fanpage, a konkretnie publikacja postów, to nie wszystko. Liczy się również komunikacja. Szczególnie w czasach, gdy tak ważne się utrzymywanie relacji podczas działań marketingowych w mediach społecznościowych. To dlatego na cennik wpływa wielkość fanpage, liczba przewidywanych odpowiedzi na komentarze, a także działania z zakresu marketingu szeptanego. 

Należy zadbać o pewność, że wykonawca, który będzie prowadził fanpage firmowy na facebooku i dbał o marketing firmy w tym kanale regularnie odpowiadał na komentarze i wiadomości. Powinien być dostępny na bieżąco w godzinach pracy firmy i zwracać uwagę na jej potrzeby w kontekście utrzymywania relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. 

Marketing szeptany natomiast to wszelkie działania z zakresu aktywnego komentowania u innych firm (na ich profilach) i w grupach tematycznych (np. z konkretnej branży, w której obecnie działa firma). To sposób na budowanie świadomości marki (pokazywanie potencjalnym klientom, innym komentującym, że nasza firma jest obecna w internecie), a także prezentowanie oferty (np. we wspomnianych grupach tematycznych). Wszystko oczywiście w granicach dobrego smaku i z wyczuciem, aby użytkownicy odczytali takie komunikaty pozytywnie. 

Tworzenie materiałów, czyli kto odpowiada za treści? 

Prowadzenie facebooka firmowego to jedno, lecz trzeba jeszcze zadbać o materiały. Niekiedy pomoże nam kampania reklamowa z udziałem wideo, a innego razu sesja produktowa lub artykuł. Kto więc powinien odpowiadać za tego rodzaju materiały? Jak wygląda podział obowiązków? Kto powinien dostarczać informacje, a kto całość organizować? Podział tego rodzaju będzie wpływał na wycenę usługi. 

Powinien być jasny już od początku, gdyż w przypadku nieporozumień gwarantujemy sobie komplikacje na etapie realizacji zlecenia. Firma zlecająca może myśleć, że płacąc za prowadzenie fanpage, może w ramach tego wymagać spotu reklamowego. Wykonawca natomiast może nie brał wcale tego scenariusza pod uwagę, co tworzy nieporozumienie, konflikt. 

Budżet reklamowy Ads – A co, gdyby powiedzieć, że powyższe czynniki to nadal nie wszystko? Otóż pod uwagę powinniśmy wziąć też sam budżet reklamowy na Facebook Ads. Najczęściej zależy on konkretnie od celów, jakie może osiągnąć firma i biznesowych zysków z tego tytułu. Przykładowo sklep internetowy, który osiąga z budżetu reklamowego satysfakcjonującą konwersję i zarabia na każdej kampanii, może przeznaczyć nawet kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych. Natomiast lokal usługowy, który ma lokalną ofertę i zależy mu głównie na budowaniu w niewielkim stopniu świadomości, przeznaczy na te działania kilkadziesiąt lub kilkaset złotych. Obsługa kampanii z mniejszym budżetem jest wiele tańsza niż tej z większym, gdzie potrzebna jest dogłębna analiza i znaczna ilość kreacji. 

Działania strategiczne, czyli określenie kierunku 

Promocja firmy na facebooku i profesjonalne prowadzenie facebooka, a dokładniej cennik, zależy także od obecności działań strategicznych. Konsultacje strategiczne w takim wypadku mogą kosztować więcej niż samo wykonawstwo. Firma zlecająca może zapytać o możliwość wsparcia strategicznego i mądre opracowanie działań, gdy nie zrobiła tego sama na wcześniejszym etapie. 

Inna możliwość to wykonanie strategii, w przypadku posiadania odpowiednich kompetencji, na własną rękę. Wtedy zlecamy wykonawcom jedynie pewną część projektu obarczając ich odpowiedzialnością za właśnie tą część. Opracowanie tego w sposób kompleksowy natomiast należy już do nas jako firmy. Kierunek wytyczamy na własną rękę. To sytuacja, która czyni kompleksowy koszt usługi nieco mniejszym. 

Mamy nadzieję, że teraz wybór usługi, którą jest prowadzenie facebooka i reszty działań reklamowych będzie znacznie łatwiejszy. Wiedza na temat czynników wpływających na wycenę pozwoli Ci chociażby zapytać o każdy z nich i negocjować cenę podczas rozmów. 

Przeczytaj również: Integracja sklepu z wfirma.