Wśród najważniejszych dokumentów, które opisują sposób funkcjonowania organizacji i jej cele wymienia się misję, wizję i strategię firmy. W poniższym tekście skupimy się na wizji – czym jest, jak ją tworzyć i dlaczego jest tak istotna w codziennej pracy operacyjnej.
Czym jest wizja przedsiębiorstwa?
Choć wizję organizacji można zdefiniować na kilka sposobów, to najogólniej rzecz ujmując, jest to dokument, który zawiera dalekosiężne plany i cele firmy. Można je rozumieć jako określony stan organizacyjny (np. dążenie do tzw. firmy turkusowej), pozycję na rynku (np. globalny lider w danym segmencie), czy innowacyjności. Jakie cechy powinien mieć dokument, który zawiera wizję? Przede wszystkim musi być napisany prostym, zrozumiałym językiem. To nie miejsce na branżowy żargon czy konkretne liczby. Wizję można więc określić mianem głównego celu organizacji. W przeciwieństwie do misji, która zazwyczaj odpowiada na pytanie, po co firma w ogóle istnieje, wizja jest ambitnym, nadrzędnym celem, któremu powinny być podporządkowane wszystkie dążenia organizacji. W związku z tym wizji nie należy postrzegać jako szczegółowego planu, ale inspiracji, która powinna być widoczna w każdym aspekcie funkcjonowania firmy.
Jak modyfikować wizję firmy?
Dokument, o którym mowa, jest zbyt ważny, aby traktować go jako niejasny zestaw wskazówek na przyszłość. W przypadku istotnych zmian nie chodzi również tylko o korektę tekstu. Musi za tym iść transformacja kulturowa, wszak wytyczenie nowej wizji wiąże się z określeniem nowych celów dla całej organizacji. Dlaczego firma miałaby dokonać tego typu zmian? W wielu wypadkach wizja firmy mogła już się zdezaktualizować ze względu na bardzo dynamicznie zmieniające się okoliczności biznesowe. Szczególnie ostatnie 2 lata sprawiły, że organizacje są znacznie ostrożniejsze w formułowaniu dalekosiężnych celów. Żyjemy w świecie VUCA, czyli zmiennym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym, dlatego wizja powinna być drogowskazem nawet w trudnych okolicznościach.
Modyfikacja wizji organizacji, jak już wspomnieliśmy, wiąże się z transformacją kulturową. Nowy, ambitny cel wymaga nowatorskiego podejścia do wielu aspektów funkcjonowania firmy. Aby dążenie do wypełnienia wizji były możliwe, firmy powinny zrewidować m.in. styl komunikacji, obecność zdolności przywódczych i styl zarządzania czy podejście do nauki i rozwoju. Ponadto ważne są obecne w firmie kompetencje i wartości, jakimi się na co dzień kieruje.
Transformacja kulturowa w praktyce
Podstawową kwestią przed dokonywaniem jakichkolwiek zmian jest dogłębne zrozumienie potrzeb firmy. Zmiana wizji może być tylko czubkiem góry lodowej, który skrywa obszary wymagające np. dostosowania do współczesnych standardów. Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być profesjonalnie przygotowany program rozwojowy. W Impact uważamy, że organizację tworzą ludzie i to ludzie (a nie procedury czy zrządzenia) są zdolni do wprowadzania istotnych zmian w firmach. W naszych programach rozwojowych stawiamy na metodę experential learning, w ramach której pracownicy zajmują się realnymi problemami w organizacji, a nie rozważaniami teoretycznymi. To wsparcie pozwala skuteczniej modyfikować kulturę organizacyjną firmy, a co za tym idzie, wpływać na tak istotne elementy, jak wizja firmy. Tylko aktywny udział wszystkich zainteresowanych w połączeniu z transformacją kulturową może przynieść prawdziwą zmianę w firmie. To długofalowy proces, który jednak warto podjąć dla dobra organizacji.