zyciehandlowe.com.pl

biznes,finanse, praca

na czym można zarobić
Finanse

Działalność gospodarcza, czyli na czym można zarobić?

Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Choć w obecnym czasie ze względu na wysokie podatki, jest to dosyć utrudnione, samodzielnie prowadzony interes nadal wydaje się dla niektórych osób lepszym rozwiązaniem, niż praca na etacie. O czym trzeba pamiętać przed założeniem firmy? Jakie branże powinno się rozważyć i na czym można zarobić?

Pierwszy krok: odpowiednia branża

Ludzie często biorą się za coś, o czym nie mają pojęcia. Chyba nie ma nic gorszego niż przeniesienie takiego wzorca zachowania na ścieżkę zawodową. Po co zakładać restaurację, jeśli nie zna się dobrze specyfiki branży gastronomicznej? Po co ktoś ma prowadzić hotel, jeśli nie lubi kontaktu z ludźmi, tylko woli pracować zdalnie w domu?

Przed założeniem działalności gospodarczej powinniśmy znaleźć obszar, w którym jesteśmy specjalistami. Co prawda nie musi być on związany z naszym wykształceniem (czasem edukacja rozbiega się z późniejszymi planami zawodowymi), ale musimy czuć się pewnie w branży, na którą stawiamy. To pierwszy krok do sukcesu!

Dobry biznesplan to podstawa!

Plan biznesowy jest drogowskazem dla przedsiębiorcy, który albo prowadzi już własną firmę, albo dopiero wkracza na ścieżkę kariery, jako jej właściciel. To rzetelna baza danych określająca opłacalność danego przedsięwzięcia. Zestawienie, w którym opisane są m.in. przyszłe działania przedsiębiorstwa, metody ich realizacji, potencjalne zagrożenia na rynku i pożądany stan finansów może przynieść nam wiele korzyści. Pomaga osiągnąć zamierzone cele i zweryfikować to, czy dany pomysł na działalność ma szansę powodzenia.

Już na etapie tworzenia biznesplanu przyszły przedsiębiorca jest w stanie wyeliminować ewentualne błędy. Ponadto nabiera większej pewności siebie co do powodzenia firmy na rynku, koncentruje się na kluczowych czynnikach sukcesu oraz ma szansę uporządkować swoją wiedzę na temat obecnej konkurencji.

Wybór niszowej branży

Na rynku działa wiele firm z tej samej branży. Sklepy odzieżowe, apteki, kwiaciarnie – spacerując ulicami miasta, co rusz widzimy te same kategorie usług. Co więc zrobić, aby pomysł na biznes był oryginalny, wyróżniał się na tle otoczenia gospodarczego i przyniósł nam zyski?

Posłużmy się przykładem fotografa, który chce pracować na własny rachunek. Fotografia to popularna branża usługowa, która wymaga dużych inwestycji (wysokojakościowy sprzęt do fotografowania jest bardzo drogi). Jeśli fotograf wchodzący na rynek będzie skupiał się tylko na usługach ogólnych np. robieniu zdjęć portretowych, ciężko będzie mu osiągnąć wysoką pozycję wśród konkurencyjnych zakładów fotograficznych. Jeśli jednak równolegle zdecyduje się na podjęcie niszowych, bardziej zawężonych działań np. fotografowania zwierząt, niewykluczone, że odniesie większy sukces.

Kolejnym przykładem jest restauracja. Przyszłym klientom trzeba zaproponować coś, co będzie ich przyciągało do lokalu. Oprócz wyjątkowego menu mogą być to na przykład: przystawki w formie szwedzkiego bufetu, grillowane potrawy dostępne przez cały rok, czy otwarta kuchnia, dzięki czemu klienci mogą obserwować poczynania kucharzy na żywo.

Aktualne branże, na których można zarobić

W jakich branżach możemy obecnie zarobić duże pieniądze? Według najnowszych zestawień w pismach biznesowych dużym powodzeniem cieszą się małe firmy prawnicze. Ze względu na pandemię wzrosło bowiem zainteresowanie korzystaniem z usług profesjonalnych doradców.

Coraz więcej zwolenników zyskuje catering dietetyczny. Oczywiście podstawowym wymogiem do prowadzenia tego rodzaju działalności są umiejętności kucharskie. Warto zacząć od pozyskania klientów wśród swoich znajomych, a poczta pantoflowa zrobi resztę.

Home staging to branża prężnie rozwijająca się w Stanach Zjednoczonych. W Polsce pomału rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od aranżacji mieszkań, które wystawione są na sprzedaż.

Prowadzenie social mediów dla małych firm to zajęcie, na którym można dorobić się całkiem niezłej sumy pieniędzy. Wielu właścicieli jednoosobowych firm nie ma czasu, aby zatroszczyć się o promocję w mediach społecznościowych. Taka usługa nie jest czasochłonna, a dobrze płatna.